איך לבחור מקדם אתרים? המדריך המלא והמקיף!

קידום אתרים אורגני (SEO), הפך לאחד התחומים המבוקשים ביותר, ולא בכדי, ואם נדייק נציין כי בשנים האחרונות הוא הפך לשירות חובה לכל אתר ולכל עסק שמתנהל באופן דיגיטלי. מדובר באחת משיטות השיווק האידיאליות לעסקים ובעלי אתרים, זאת הודות לכך שמנוע החיפוש "גוגל" הוא הפלטפורמה העיקרית בה קהלים מחפשים מידע, תכנים ואנשי מקצוע.

תפקידו של מקדם האתרים הוא להרים את האתר שלכם בתוצאות החיפוש של גוגל, על מנת שהוא יופיע במיקומים גבוהים, בביטויים הרלוונטיים – כך שקהלים חדשים יגיעו אליכם ותקבלו חשיפה גבוהה יותר. תחום קידום האתרים הוא רחב במיוחד, וכיום בפני בעלי עסקים ובעלי אתרים יש כמה אפשרויות, האחת היא להעסיק מקדם אתרים אינהאוס (שהוא למעשה עובד מן המניין), השניה היא לעבוד מול פרילאנסר והשלישית היא לבחור בחברת קידום אתרים מקצועית. מה עדיף לבחור? ואילו פרמטרים יש לקחת בחשבון כשבוחרים מקדם אתרים? כל התשובות במדריך שלפניכם. לגזור ולשמור.

פרילאנסר? חברה מקצועית או שאולי מקדם אתרים אינהאוס?

זו השאלה הראשונה שתצטרכו לשאול את עצמכם, ופה נעצור לציין שלצערנו, תחום קידום האתרים בארץ הוא תחום פרוץ, מה שאומר שיש לא מעט אנשים שמגדירים את עצמם כמקדמי אתרים (וישנם ספקים רבים בתחום זה), ועל כן חשוב לבצע מחקר מקיף ולבחור את מקדם האתרים שלכם באופן מושכל.

אם אתם עסק קטן, יכול מאוד להיות שתעדיפו לוותר על שירותיו של מקדם אתרים אינהאוס, ולבחור בקידום אתרים אורגני שמתבצע דרך פרילאנסר או דרך חברה מקצועית בתחום. משום שמדובר בהעסקת עובד לכל דבר ועניין, לרבות עלויות מעביד, בשונה מתשלום לפרילאנסר או חברת קידום, שלרוב מתבצע לפי ריטיינר חודשי או שעות עבודה בפועל.

איך לבחור מקדם אתרים? המדריך המלא והמקיף!

בואו נדבר תכל'ס: כך תבחרו מקדם אתרים מקצועי ואמין

אז לפני שתמהרו להעסיק מקדם אתרים שיסייע בקידום האתר שלכם, חשוב לבצע מחקר מקיף ולבדוק מספר פרמטרים שונים, ולו כדי שתבצעו את הבחירה המושכלת והנכונה. אלה הפרמטרים שחשוב לקחת בחשבון:

המלצות וחוות דעת חיוביות

דרך נהדרת לסנן את כל הספקים שקיימים בשוק ולבחור את הספק האידיאלי בעבורכם, הוא דרך המלצות של מכרים, חברים וקולגות, כמו גם חוות דעת חיוביות. שימו לב שההמלצות אותנטיות ולא ממומנות, ושלא מדובר בחוות דעת שנמצאות רק באתר העסקי של אותו מקדם. תוכלו לקבל המלצות מעולות גם בקבוצות הפייסבוק הייעודיות שעוסקות בתחום.

טיפ: כדאי ואפילו רצוי לשוחח עם לקוחות מהעבר, על מנת לקבל חוות דעת אמיתית וכנה.

תוצאות מוכחות בשטח

אז לא, הכוונה היא לא להבטחה של תוצאות עתידיות, אלא על תוצאות שמקדם האתרים סיפק ללקוחות העבר שלו, מה שניתן להראות בקלות באמצעות גרפים ונתונים סטטיסטיים שונים. המטרה היא לראות שאותו מקדם או חברה, אכן סיפקו ללקוח תוצאות משמעותיות והצליחו לקדם אותו במעלה תוצאות החיפוש של גוגל.

מוניטין בתחום וידע מקצועי נרחב

כאמור, יש לא מעט מקדמי אתרים בשוק, אבל האם לכולם יש ידע מקצועי רחב? האם לכולם יש מוניטין בתחום הקידום והשיווק הדיגיטלי? לא בהכרח. פה נעצור לציין שתחום הSEO הוא תחום דינמי שמשתנה ומתחדש כל הזמן, מה שאומר שמקדמי אתרים טובים הם מקדמי אתרים שלומדים ומרחיבים את הידע שלהם כל הזמן – הם מכירים כל עדכון, ובוחנים כל שינוי באלגוריתם. איך תדעו אם מקדם האתרים שלכם הוא כזה? ובכן, עקבו אחריו ברשתות החברתיות ובבלוג העסקי שלו, אם הוא בקיא בתחום ויש לו ידע נרחב – סביר להניח שהוא כותב על כך פוסטים ומאמרים. זה לא בהכרח מה קובע, אבל זה בהחלט עשוי להעיד על מקצועיות.

טיפ: אם מקדם האתרים מתחייב על תוצאות מהירות, ואם הוא טוען שאיתו תגיעו למקום ראשון בגוגל – זה צריך להדליק לכם נורה אדומה. תהליך קידום אתרים אורגני הוא תהליך איטי ולוקח זמן עד שרואים תוצאות ממשיות, ובעיקר בביטויים תחרותיים.

מה אומר הסכם העבודה?

הסכם עבודה הוא חלק בלתי נפרד מהתהליך, ובהסכם זה יופיעו כל הסעיפים שנוגעים לתהליכי העבודה, לרבות ריטיינר חודשי, פעולות חודשיות שיבוצעו באתר ופעולות שיבוצעו באופן רוחבי. חשוב לוודא שהחוזה כולל את כל הפרמטרים החשובים, לרבות המלצות SEO שיועברו למתכנת, בניית קישורים חיצוניים, בדיקת בריאות אתר, כתיבת תכנים ברמה גבוהה וכו'.

דוחות, נתונים ועדכונים שוטפים

אחד הדברים החשובים ביותר שאתם צריכים לדרוש ממקדם האתר שלכם הוא שקיפות לכל הנוגע לתהליך העבודה ולפעולות שבוצעו במהלך החודש. כדאי ואפילו רצוי לבקש לקבל מידי חודש דו"ח מפורט, בו תוכלו לראות נתונים מדויקים של תנועת האתר שלכם, עלייה או ירידה בביטויים שחשובים לכם, וכמובן את כל הפעולות שבוצעו באותו החודש, לרבות מאמרים ותכנים שעלו באתר ומחוצה לו.

אל תסגרו עם מקדמים שלא מוכנים להציג לכם את הפעולות שהם מבצעים באתר. זה חלק בלתי נפרד מבניית אמון, ומעבר לזה – חשוב שתדעו אילו פעולות בוצעו מידי חודש על מנת לקדם את האתר שלכם, או לשמר את המיקומים שלו.

וודאו שכל השירותים כלולים בהסכם

לפני שתחתמו על הסכם העבודה, חשוב שתוודאו שכל השירותים והפעולות הנחוצות לקידום האתר אכן יתבצעו על ידי המקדם. ערכו מחקר קצר על מנת להבין מה כלול שירות של קידום אתרים, ואילו פעולות חשובות יש לבצע באופן שוטף.

למשל, בתחילת העבודה אתם אמורים לקבל מחקרים, כמו מחקרי מילים ומחקרי מתחרים, לצד זה, יש לבצע גם אופטימיזציית אתר מלאה (חלק מן הפעולות יבוצעו על ידי מקדם האתר, וחלק יישלחו למתכנת כהמלצות SEO). כמו כן, רוב חברות הקידום אף יספקו לכם אסטרטגיית תוכן ממוקדת, המבוססת על מחקר המילים שבוצע. אסטרטגיית התוכן כוללת בניית קישורים חיצוניים והעלאת תכנים פנימיים ומקצועיים לאתר באופן קבוע.

תיאום ציפיות

זה אולי פרמטר שנראה לכם שולי, אבל זה מאוד חשוב, כי ללא תיאום ציפיות, לא תוכלו לפצוח בתהליך. חשוב שתסבירו למקדם האתרים מה התוצאות שאתם שואפים אליהן, ובאותה מידה הוא יסביר לכם על התהליך, על פרק הזמן שזה עשוי להימשך (בהתאם לתחרותיות בתחום שלכם), ועל הפעולות שיש לבצע באתר באופן שוטף או באופן נקודתי.

שימו לב שאתם מגדירים יחד עם מקדם האתרים יעדים ברי ביצוע, ולא יעדים שלא ניתן לעמוד בהם בפרק הזמן שהוגדר מראש.

כמה זה עולה לי?

לפני שניכנס למחירים ותעריפים נסביר שזה אמנם פרמטר חשוב – אבל לא הכי חשוב. כי לפעמים מה שמשלמים בזול, עשוי לעלות אחר כך ביוקר. טעויות טכניות באתר או כשלים מסוימים, יהיה מאוד מאתגר ויקר לתקן בעתיד, ולכן המחיר אינו הפרמטר החשוב ביותר בתהליך.

בדרך כלל, פרילאנסרים ידרשו סכום נמוך יותר מאשר חברות לקידום אתרים, אבל קחו בחשבון שבחברות לקידום אתרים יש מחלקות מסודרות, וכל השירותים ניתנים לכם תחת קורת גג אחת. פרילאנסר לעומת זאת, לא יוכל לספק גם שירותי כתיבת תוכן באיכות גבוהה (משום שכתיבת תוכן זה מקצוע בפני עצמו), גם שירותי SEO, גם בניית קישורים באופן שוטף וגם שירותים טכניים. לרוב, המענה שתקבלו בחברת קידום יהיה מקיף יותר, משום שלפרילאנסר לא תמיד יהיו כל האמצעים הרלוונטיים לקידום, וסביר להניח שהוא יעבוד מול ספקים נוספים משלו. כך או כך, גם פרילאנסר וגם חברת קידום יוכלו לעשות עבודה טובה – זה תלוי ביתר הפרמטרים שצוינו מעלה.

אם נחזור לרגע למחיר הריטיינר החודשי, נציין שהמחיר טומן בחובו כמה רבדים שונים, ועל כן חשוב לבחון בדיוק מה כלול בחבילה, ומה הניסיון והמוניטין של אותו ספק.

שנסכם?

חשוב לבחור במקדם אתרים איכותי ומקצועי, על מנת שיסייע לכם להתקדם בתוצאות של מנוע החיפוש – מה שיגדיל את החשיפה שלכם לקהלים חדשים, ואף עשוי להגדיל מכירות באופן ניכר.

בהצלחה.

נגישות